Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Artline logo header website

In ons Artline blog vertellen wij interessante feiten over ons vakgebied en geven wij tips over marketing en communicatie.

10 tips voor sociale media content.

Werk altijd volgens een vooropgesteld plan. Wat is de strategie en hoe gaan we doelgroep middels een goed contentplan bereiken. Hier volgen onze tips.

10 tips voor social media content

10 tips voor social media content

Een Facebookpagina of Instagramaccount heb je snel opgemaakt. Maar hoe nu verder? Hoe krijgen we meer volgers? Welke content gaan we posten? Is het wel genoeg content dat wat we plaatsen? Hier volgen 10 handige tips voor je sociale media content.

Hoe ga je te werk? Voordat je aan de slag gaat met content bepaal je natuurlijk eerst je strategie. Wat wil je gaan vertellen. Wie zijn je doelgroepen. Wat wil je bereiken met je sociale media? Hierbij kun je natuurlijk wat tips gebruiken, lees dan vooraf deze 10 tips om sociale media in te zetten. Is de strategie bepaald, dan kun je aan de slag met content. Waarschijnlijk heb je al content verzameld. Blogs, mooie foto’s, teksten of inspirerende verhalen. Al deze informatie kun je gebruiken voor het posten van berichten op sociale mediakanalen. Heb je nog te weinig content? Dan helpen deze 10 tips je zeker verder.

1. Werken met rubrieken

Vaste rubrieken brengen structuur in je contentstrategie Het ontwikkelen van nieuwe content wordt makkelijker en de doelgroep weet precies wat hij van jouw kan verwachten. Ga je nadenken over nieuwe content denk dan in reeksen. Unboxing video's, elke maand een blog over marketing tips, vacature teksten, informatieve videoreeksen. Zo creëer je content waar klanten voor terugkomen. Volgers weten dit en gaan hier zelf op reageren als er niks wordt gepost.

2. Maak nieuwsgierig en inspireer

Bezorg je volgers hun wekelijkse portie inspiratie. Met leuke ideeën of pakkende kopregels maak je volger enthousiast. Wat kunnen mensen met jou diensten en producten. Wat is de meerwaarde van jou bedrijf.

3. Tips en weetjes

In jullie vakgebied zijn jullie de experts. Dat betekent dat jullie meer kennis en know-how hebben dan de doelgroepen. Vertaal deze kennis naar handige tips en weetjes waar de doelgroep iets mee kan!  Denk daarbij aan, handleidingen, stappenplan of instructies; alles waar de doelgroep vervolgens mee aan de slag kan is welkom. Denk niet te moeilijk en maak het met afbeeldingen duidelijker.

4. De klant verteld

Mensen zijn erg gevoelig voor ervaringen, beoordelingen en reacties van anderen. Speel hier handig op in door de ervaring van je klant te delen. Wat maken zij mee? Wat vinden zij belangrijk. Wat was hun ervaring. Hoe hebben zij dit positief ervaren.

5. Zelfde content in ander jasje

Geschikte content kun je ook vaker inzetten op social media. Post je het bericht, dan is de kan groot dat niet iedereen je post de eerste keer heeft gezien. Je hoeft niet bang te zijn dat mensen dit irritant vinden. Telkens een ander deel uit de tekst of post aan het eind van een periode een lijst van beste artikelen nogmaals. Het is ook mogelijk om relevante artikelen een halfjaar later nogmaals te plaatsen.

6. Inhaken op gebeurtenissen

Het inhaken op social media is je waarschijnlijk bekend. Bedrijven plaatsen vaak grappige plaatjes of woordgrapjes tijdens feestdagen of bijzondere dagen zoals Koningsdag of Valentijnsdag. Let hierbij wel goed op dat je de juiste toon raakt en past bij je bedrijf.

7. Wat is jouw mening

We streven naar interactie met onze social media. Samen verantwoordelijk maken voor de content. Betrek je volgers bij de geposte content. Vraag naar hun mening en laat ze ideeën aandragen. Laat ze meedenken over verbeteringen en nieuwe producten. Dit wordt door de klant gewaardeerd.

8. Je bedrijf in de etalage

Interessante en persoonlijke content van het bedrijf en de juiste sociale mediakanalen zijn een uitstekende manier om je volgers een kijkje achter de schermen te gunnen. Waar zijn jullie als organisatie mee bezig? Op welke beurzen zijn jullie aanwezig? Wat zijn jullie producten? En welke medewerkers werken er bij het bedrijf?

9. Content hergebruik

Soms kun je beter jatten dan slecht verzinnen. Als de content van een ander heel goed aansluit bij jouw boodschap of klanten. Ga deze dan gewoon gebruiken. Boeiende, interessante of grappige artikelen van een ander kun je best gebruiken. Pas de tekst aan of voeg er iets aan toe. Zodoende heeft het ook een meerwaarde voor jouw volgers.

10. Zoekwoorden en klantreacties

Als nog steeds niet duidelijk is wat je kunt posten. Onderzoek dan welke zoekopdracht via Google Analytics binnenkomen. Of vraag aan je klantenservice met welke vragen je klanten zitten. Op deze manier kun je proactief inspelen op de meest voorkomende vragen van je klanten. Begin je sociale media bericht met “wist u dat…..?” Of geef handige of praktische tips.

Extra aandacht voor het volgende

We kunnen starten want er valt genoeg te vertellen, nog een paar extra tips voor je.

  • Maak je eigen contentplan. Met dit plan kun je content beter voorbereiden en weet je ook wanneer je content klaar moet zijn. Je werkt zodoende op een gestructureerde manier en kun je de werkzaamheden beter plannen.
  • Gebruik meerdere soorten content. Gebruik verschillende soorten en wissel deze af, zoals artikelen, tips, foto’s, vacatures, video’s. Op deze manier kom je er beter achter wat het beste werkt voor jouw volgers.
  • Bepaal de boodschappen. Content is vaak op diverse sociale mediakanalen te gebruiken. Maar het is ook slim om de context aan te passen. Op Facebook draait het vaak om fun terwijl LinkenIn meer op kennis en netwerkcontacten inzet. Alle kanalen zijn anders, dus stem je posts hierop af.
  • De website als content home. Uitgebreide content en landingspagina’s plaats je op je website. Dat is duidelijk! Maar via sociale media kun je ook een tipje van de sluier oplichten met een link vanuit het bericht naar de websitepagina voor het uitgebreide verhaal.

We gaan starten!

Wil je zelf aan de slag met content voor de sociale media? Artline helpt je graag. Neem contact op met ons 077- 3060080. We vertellen je graag meer over media strategie, contentplanning en de beste manier je doelgroepen te bereiken.