Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Branding Limburg

Branding Limburg voor een betere positionering.

Branding is voor veel Limburgse bedrijven nog een relatief nieuw begrip. Wat houdt het begrip branding precies in? En moeten wij als Limburgs bedrijf hier iets mee doen? De branding wordt steeds belangrijker in de moderne wereld. Er worden namelijk steeds meer reclame uitingen naar bedrijven en consumenten gecommuniceerd. Het is dus zaak dat  je als bedrijf ervoor zorgt dat je op een onderscheidende, eigen manier wordt herkend door de klanten. Branding is het achterhalen van de eigen identiteit en deze ook in alle communicatiemiddelen naar de markt communiceren. Zo krijgt de klant een uniform beeld en gevoel bij de producten of diensten van het bedrijf.

 

 

 

 Becel

 

 

De toegevoegde waarde van branding

Een goed voorbeeld van een product waar de branding op verschillende manieren in de markt wordt gezet is boter. Ja, dat hele simpele product waar je elke dag je boterhammen mee smeert of je vlees in bakt. Dit product heeft verschillende positioneringen om verschillende doelgroepen aan te spreken.

Als eerste pakken we de blue band goede start boter, boordevol met de beste vitaminen en mineralen. Erg goed voor ouders met opgroeiende kinderen. Ze proberen met deze positionering de moeders aan te spreken met opgroeiende kinderen. Daarnaast hebben we de boter Becel pro activ, een boter die cholesterol verlagend werkt. Erg goed voor ouderen die steeds van de dokter krijgen te horen dat hun cholesterol omlaag moet. Ze richten zich op de ouderen die nog een lang en gezond leven willen leiden. En als laatste Croma, de bakboter waar je het lekkerste stukje vlees mee kunt bakken. Voor de levensgenieters die boter gewoon boter vinden en het stukje vlees op de beste manier willen braden.

Wat we hiermee willen zeggen, het is allemaal gewoon boter alleen spreken alle drie de merken door middel van hun branding een compleet andere doelgroep aan. De mensen die in deze doelgroep vallen voelen zich persoonlijker aangesproken en zullen eerder voor je product kiezen. Op deze manier schiet je niet met hagel, maar met scherp.

 Outlet center

 

 

 

 

Waarom heeft jouw bedrijf branding nodig?

Elk product of organisatie wordt op een bepaalde manier door klanten ervaren, je kunt hier zelf sturing aan geven. Door naar de markt te communiceren waar je organisatie voor staat. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. De branding en de daarbijhorende marketingcommunicatiemiddelen zijn daarbij een belangrijke middel. Dit geldt niet alleen voor de grote organisaties als Unilever of Coca Cola, maar ook kleinere bedrijven doen hier hun voordeel mee. Alle bedrijven hebben ten slotte concurrenten waarmee ze zich moeten onderscheiden. Branding is dus belangrijk voor je bedrijf. Je onderscheidt je niet alleen beter ten op zichte van je concurrenten. Door de juiste positionering te kiezen, spreek je de gewenste doelgroep ook nog eens persoonlijker aan. Door de doelgroep beter aan te spreken verkoop je uiteindelijk ook eenvoudiger de producten of diensten.

 

 branding werkwijze

 

Branding matters

 

Waarom branding?

Een bedrijf wordt door haar klanten op een bepaalde manier ervaren. Of het bedrijf op deze manier ervaren wil worden is een compleet ander verhaal. De ervaring die de doelgroep heeft bij een bepaald bedrijf wordt het imago genoemd. Wanneer het imago niet aansluit bij de marketingcommunicatie van het bedrijf dan communiceer je op de verkeerde manier. Hierdoor spreek je de verkeerde doelgroep aan of  de doelgroep weet niet goed waar je bedrijf voor staat. Het is daarom enorm belangrijk dat de branding van je organisatie aansluit bij de beleving van je merk.

Op deze manier straal je uniforme merkbeleving uit naar je klanten. Jouw bedrijf heeft natuurlijk een net iets betere en slimmere positionering dan je concurrenten. Straal dit dan ook in alle marketingcommunicatiemiddelen uit! Zo voelt de doelgroep zich beter aangesproken en weten ze ook meteen waarom ze voor jou moeten kiezen.

 

 

 

croma bakkenenbraden

 

 

 

 

 

Branding in het Limburgse plaatsje Roermond

Om te laten zien dat de kracht van branding ook terug te zien is in Limburg, hebben we een duidelijk voorbeeld genomen van een organisatie die branding toepast in Roermond. Het Outlet center is een voorbeeld van een organisatie die draait op de branding van goede merken. Een van de bekende merken in het Outlet center is The North Face. Dit is een kledingwinkel die zich specifiek richt op actieve mensen die de wereld willen ontdekken. Ze hebben dan ook vooral kleren voor de buitensport, hiking en bergbeklimmen.

Een ander bekend merk in het Outlet center is Nike. Dit is een merk dat zich vooral richt op de sportieve kleren voor mensen die in een sport willen uitblinken. Ze richten zich op atleten, voetballers, tennissers, golvers enzovoorts sporten die op prestatief niveau kunnen worden beoefend.

En als laatste nemen we het merk Ralph Lauren. Dit is een merk dat kleren verkoopt aan het hogere segment mensen. Ze positioneren de kleren als exclusieve producten waardoor ze weer een heel andere doelgroep aanspreken. Zo zijn er in het Outlet Center nog tal van merken. Iedereen heeft hier zijn eigen positionering en spreekt zijn eigen doelgroep aan. Waardoor de doelgroep ook beter weet naar welke winkel ze moeten gaan. Hierdoor slagen ze sneller en gaan ze met een tevreden gevoel naar buiten.

 

Unilever logo

 

Plan

Als limburgs bedrijf willen wij de branding goed neerzetten voor bedrijven uit de regio. Om de branding goed neer te kunnen zetten moeten er verschillende stappen worden doorlopen. Deze stappen worden bij Artline doorlopen middels een doordacht branding plan. Dit plan geeft structuur aan het marketingbeleid van het bedrijf.  Hieronder is in het kort beschreven welke stappen Artline gebruikt om de branding neer te zetten. Wil je meer informatie over het neerzetten van de branding van je bedrijf dan komen we graag het branding plan van Artline een keer uitleggen.

Merkessentie

Voordat de branding van een bedrijf in Limburg wordt neergezet, moet eerst de merkessentie worden bepaald. De identiteit van een merk of bedrijf wordt door Artline middels een intern onderzoek in kaart gebracht. Het is voor Artline allereerst belangrijk om te weten hoe een bedrijf in elkaar zit en wat de belangrijkste unique selling points zijn. Ook zijn de waarden en de persoonlijkheid  van een bedrijf van groot belang voor het neerzetten van de juiste merkessentie. De identiteit is dan uiteindelijk de basis waaruit het creatief concept en alle verdere communicatiemiddelen naar voren komen.

Creatief concept

Vanuit deze identiteit wordt een creatief concept geschreven. Dit creatieve concept laat in een duidelijk overzicht zien wat de communicatiemiddelen moeten uitstralen. Een soort moodboard of bedrijfspresentatie. Die kan worden gebruikt wanneer er een communicatiemiddel wordt gemaakt voor het bedrijf. Zodat alle communicatiemiddelen in lijn met elkaar staan.

Marketingcommunicatiemiddelen

De marketingcommunicatiemiddelen zoals de website, beurspresentatie, brochure, merchandising enzovoort worden bepaald aan de hand van de merkessentie en het creatief concept. Door de marketingcommunicatiemiddelen goed op elkaar af te stemmen krijgen de klanten een uniform beeld en gevoel van het bedrijf. Waardoor de klanten weten waar het bedrijf voor staat.

Planning

Om ervoor te zorgen dat de branding van het bedrijf op de juiste manier naar de doelgroep wordt gecommuniceerd. Wordt er een lange termijn planning in het plan opgenomen. Zodat Artline in samenwerking met jouw bedrijf kan toewerken naar bepaalde belangrijke promotionele sfeerpunten in het jaar. Denk hierbij aan beurzen, start van seizoenen, productlanceringen, nieuwe projecten enzovooort. De branding van een merk wordt op speciale tijden in het jaar extra kracht bij meegegeven.

Samenvatting

Je hebt nu een beter beeld wat branding precies inhoudt. Wij hebben de middelen en creativiteit om de branding van je organisatie neer te zetten. Daarbij krijg je een gedegen plan waardoor je op langere termijn de marketing communicatie van je organisatie goed hebt geregeld. Periodiek zullen we bij elkaar komen om de doorgevoerde plannen te bespreken en waar nodig bij te sturen. Dit allemaal om je organisatie naar een hoger level te tillen met meer succes.

Geïnteresseerd of meer informatie?

We zien geen beperkingen en zijn niet gebonden aan media of technische toepassingen.
We denken open en zien daardoor meer mogelijkheden.

Artline gelooft dat de juiste combinatie van offline en online uiteindelijk een versterkend effect heeft.
De juiste combinatie voor de beste oplossing.

 

Contact