Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Animatie laten maken: hoe komt de boodschap het beste over?

03-02-2016
Bedrijfsanimatie laten maken met karakters en voice-over

Animatie laten maken om jouw idee, product of dienst uit te leggen op een eenvoudige manier? Lees welke stappen Artline onderneemt om van jouw animatie een unieke beleving te maken.

Bedrijfsanimaties of animatievideo’s worden steeds populairder voor het communiceren van een idee, een product of een dienst. Dit komt omdat wij leven in een wereld waarin wij steeds minder tijd hebben en zo snel mogelijk simpele antwoorden willen op complexe vragen. In een animatie kun je in slechts enkele seconden een entertainende boodschap overbrengen en er ook nog eens wijzer van worden.

Heb jij moeite om jouw product, dienst of idee op een eenvoudige manier over te brengen naar jouw klanten? Door complexe processen te visualiseren en taaie informatie te vereenvoudigen in een animatie zal de boodschap veel beter te begrijpen zijn door jouw klanten.

Het uitgangspunt is een duidelijk en beknopt verhaal. Maar hoe formuleer je een aantrekkelijk verhaal dat jouw boodschap overbrengt en tegelijk toegankelijk is voor jouw doelgroep? In onderstaand artikel vertellen wij je meer over hoe Artline een animatie aanpakt.

Animatie met een kernboodschap

Wanneer je enthousiast over jouw product of dienst vertelt dan is de verleiding groot om er veel en lang over te vertellen. Voordat wij de animatie maken vragen wij jou om de kernboodschap in één of twee zinnen te formuleren. Gedurende de animatie krijgt de kijker stapsgewijs steeds meer informatie over jouw kernboodschap toegediend. Wij maken hier geen omslachtig verhaal van. We zorgen dat alle onderdelen van de animatie bijdragen aan de kernboodschap.

Technieken van storytelling bij een animatie

De manier waarop de boodschap wordt verteld is cruciaal voor het succes van jouw animatie. Na het formuleren van de kernboodschap is dit de eerste stap in het effectief overbrengen van de boodschap. Kies bijvoorbeeld voor een aantrekkelijke voice-over. Of laat het verhaal vertellen door geanimeerde karakters. Onderstaande varianten van storytelling kunnen ingezet worden om de animatie nog interessanter te maken voor jouw doelgroep.

Verklarende animatie

De verklarende animatie is geschikt voor het overbrengen van complexe boodschappen, zoals dat enorme jaarverslag of projectresultaten. Deze variant van storytelling maakt gebruik van een aantrekkelijke voice-over als rode draad. De animatie wordt afgestemd op de voice-over. Met deze techniek worden minder spannende boodschappen begrijpelijker en vermakelijker.

Onderstaande animatie hebben wij gemaakt voor Ingroup Moors. Deze animatie is een goed voorbeeld van een verklarende animatie.

Metafoor in een animatie

Ook deze variant van storytelling maakt gebruik van een aantrekkelijke voice-over die de animatie ondersteunt en versterkt. Visualiseer bijvoorbeeld het opstarten van een nieuwe onderneming als het ontkiemen van een zaadje. Metaforen helpen om taaie onderwerpen makkelijker toegankelijk te maken. Uiteraard moet een metafoor niet te vergezocht zijn.

In de onderstaande video worden auto’s gebruikt als metafoor voor onze gedachten en de manier waarop we ermee om kunnen gaan.  

Karakters gebruiken in een animatie

Mensen zijn van nature medelevend. Wij kunnen ons goed inleven in anderen. Zelfs als dit karakters uit een tekenfilm zijn. Deze variant van storytelling maakt gebruik van karakters die jouw verhaal beleven. Door middel van een voice-over wordt de kijker door het verhaal geleid en met behulp van de kartakters wordt empathie opgewekt bij de kijker en worden de emotie en boodschap versterkt.

Een mooi voorbeeld van deze techniek is de volgende video, waarin wordt ingespeeld op situaties die zich binnen een specifieke doelgroep kunnen voor doen.

Een variant hierop is om de karakters zelf het verhaal te laten vertellen. Met deze techniek wordt het verhaal verteld als zijnde een gesprek tussen verschillende karakters. Of tussen een karakter en de kijker. Deze laatste techniek is gebruikt voor het overbrengen van de boodschap in de onderstaande video. Hierin wordt de kijker meegenomen in de gedachten van het karakter, waardoor de emotie echt voelbaar wordt. 

Het animatiescript

Nadat de kernboodschap is geformuleerd en een passende storytelling techniek is gekozen volgt het animatiescript. Een animatiescript bestaat doorgaans uit twee onderdelen:

  1. Het script - De tekst voor een voice-over
  2. Het animatiescript - Een beschrijving van wat de kijker hoort (geluidseffecten en achtergrondmuziek) en ziet

Het is cruciaal dat deze twee onderdelen perfect op elkaar afgestemd zijn. Pas dan zal de animatie één samenhangend geheel zijn, waarin geluid en beeld elkaar aanvullen en samen bijdragen aan het versterken en vereenvoudigen van de boodschap. Artline heeft alle kwaliteiten in huis om de voice-over en de animatie naadloos op elkaar af te stemmen.

Het animeren

Artline is gespecialiseerd in animatie en zorgt samen met jou voor de perfecte aansluiting op jouw merk en de gewenste doelgroep. Stap 1 is voor ons luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Pas als wij jouw boodschap haarfijn kunnen uitleggen kunnen wij deze communiceren aan de doelgroep.

Tijdens de conceptontwikkeling denken we na over het simpel en snel overbrengen van jouw boodschap, en een aansluitende ontwerpstijl. Dit concept vertalen we allereerst naar een script. Het script communiceren we in de uiteindelijke animatie met gebruik van een voice-over, of door middel van kinetische typografie (bewegende tekst). Op basis van het script formuleren we een animatie-script. Hierin wordt alles omschreven dat de kijker te zien krijgt.

Vervolgens ontwerpen we op basis van het script een storyboard, waarin de ontwerpstijl en de compositie van alle scene’s gevisualiseerd worden. Het storyboard is voor ons een tussentijds eikpunt. Hier maken we een definitieve keuze voor de ontwerpstijl, de verhaallijn, het gebruik van voice-over, eventuele achtergrondmuziek en geluidseffecten. Pas wanneer beide partijen hierin op een lijn zitten wordt gestart met het produceren van de animatie. 

De animatie gebruiken

Een bedrijfsanimatie is op veel manieren te gebruiken. De animatie kan bijvoorbeeld gebruikt worden op een website om meer uitleg te geven bij een bepaald product of dienst. Daarnaast kan social media ingezet worden om de animatie meer aandacht te geven, of kan de animatie afgespeeld worden op een beurs of bedrijfspresentatie. Wij geven graag advies over hoe een animatie in jouw bedrijf ingezet kan worden.

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Bel 077-3060080 of stuur een email naar animaties@artline.nl

Auteur: Alex Shaw

 

Geïnteresseerd of meer informatie?

We zien geen beperkingen en zijn niet gebonden aan media of technische toepassingen.
We denken open en zien daardoor meer mogelijkheden.

Artline gelooft dat de juiste combinatie van offline en online uiteindelijk een versterkend effect heeft.
De juiste combinatie voor de beste oplossing.

 

Contact