Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Artline logo header website

In ons Artline blog vertellen wij interessante feiten over ons vakgebied en geven wij tips over marketing en communicatie.

SEA. Search Engine Advertising.

Met online adverteren kun je jouw doelgroepen snel en makkelijk bereiken. Wil je meer bezoekers naar jouw website genereren? Samen bepalen we welke netwerken het beste passen bij jouw doelstellingen.

SEA adverteren met Google Ads

SEA adverteren met Google Ads

 

Wil je snel aan jouw online vindbaarheid werken? Binnen een aantal dagen al zichtbaar zijn via verschillende online platformen? Dan kijkt Artline samen met jou naar de mogelijkheden voor online adverteren.

Met online adverteren kun je jouw doelgroepen snel en makkelijk bereiken. Dus wil je meer bezoekers naar jouw website genereren? Meer zichtbaar zijn online? Samen bepalen we welke netwerken het beste passen bij jou doelstellingen. Er zijn verschillende platformen waarmee je online kunt adverteren. Deze platformen verschillen in doelgroep, advertentiemogelijkheden en afrekenmodellen. De doelstelling die je met adverteren wilt behalen is doorslaggevend voor de keuze van een platform en advertentienetwerk.

De 4 grootste online advertentienetwerken zijn:

  1. Google Ads in het zoeknetwerk
  2. Google Ads in het displaynetwerk
  3. Facebook en Instagram advertising
  4. LinkedIn advertising

Google Ads

Adverteren met Google Ads kan op twee manieren:

  1. Het zoeknetwerk
  2. Het displaynetwerk

1. Adverteren in het zoeknetwerk

Met adverteren via het zoeknetwerk kun je jouw doelgroep bereiken die naar jou op zoek is in Google. Met tekstadvertenties word je bovenaan de organische zoekresultaten van Google weergegeven. Bij tekstadvertenties in het zoeknetwerk betaal je alleen wanneer er op jouw advertentie wordt geklikt (Cost-per-Click oftewel het CPC-model). Anders dan bij de niet-betaalde resultaten kun je met Google Ads snel en makkelijk op elk zoekwoord gevonden worden. Maar de kosten per klik kunnen oplopen. Hoe algemener de zoekterm, des te meer concurrentie er is en hoe hoger de kosten. Daarom is er, net als bij SEO, ook bij het adverteren via Google Ads een uitgebreid zoektermenonderzoek nodig.

Met behulp van een zoektermenonderzoek wordt de zoekintentie, het online zoekgedrag en de zoekvolumes in kaart gebracht. Zo kan worden bepaald met welke zoektermen de beste balans kan worden gevonden tussen kosten en opbrengst. Resultaten zijn goed meetbaar middels Google Analytics, zodat ook snel en makkelijk aanpassingen kunnen worden gemaakt om prestaties te verbeteren.

2. Adverteren via het displaynetwerk

Bij adverteren via het displaynetwerk breng je jouw merk, producten of diensten onder de aandacht terwijl er geen directe interesse is. Displayadvertenties worden niet via de zoekmachine maar via andere websites getoond. Er zijn meer dan 2 miljoen websites aangesloten in het Google displaynetwerk. Dit zijn bijvoorbeeld blogs, nieuwssites zoals nu.nl maar ook youtube en Gmail.

Adverteren via het displaynetwerk kan met tekstadvertenties, net zoals in Google, maar ook met banners van afbeeldingen of met animatie of video, zodat je er interactieve elementen of animaties aan toe kunt voegen. Om jouw doelgroep te bereiken kun je jouw campagnes targeten op basis van interesse of bijvoorbeeld demografie. Zo wordt jouw campagne relevanter en scheelt dat in de kosten. Bij adverteren via het displaynetwerk wordt namelijk meestal afgerekend op basis van 1000 views (Costper-Mille oftewel het CPM-model). Je bepaalt vooraf hoeveel je wilt besteden, zodra het budget op is gaat de advertentie offline.

  • Tekst advertenties op websites
  • Afbeelding advertenties op websites
  • Video advertenties op websites
  • Advertenties op mobiele toestellen

2.2 Adverteren via Facebook, Instagram en LinkedIn

Door te adverteren via Facebook en Instagram kun je specifiek de doelgroep die je wilt bereiken bepalen. Dit kan op basis van demografische gegevens maar ook op basis van interesses en gedrag. De mogelijkheden om jouw campagnes te targeten gaan verder dan bij Google Ads. Dit zorgt ervoor dat je jouw advertenties toont aan gebruikers die zeer waarschijnlijk geïnteresseerd zijn. Dit kan niet alleen jouw bezoek naar de website verhogen maar kan ook voor meer leads of conversies zorgen.

Door de advertentie zo relevant mogelijk te maken met behulp van targeting en content kan er snel resultaat worden behaald.Facebook en Instagram bieden meerdere indelingen en mogelijkheden om te adverteren. Zo kun je bijvoorbeeld een bericht promoten maar ook een website met een duidelijke call-to-action button. Daarnaast zijn er carrousselopties om meerdere producten te laten zien en is het vrij gemakkelijk om zelf een video te maken. Door een maximum budget in te stellen wordt de advertentie getoond zolang er budget beschikbaar is.

Adverteren op linkedIn is vooral geschikt voor de zakelijke en B2B markt. Ook LinkedIn biedt vele mogelijkheden om de juiste doelgroep te targeten. Zo kun je op bedrijfskenmerken, zoals grootte van een bedrijf of bedrijfstak, maar ook op opleiding en ervaring, zoals het senioriteitsniveau en functietitel jouw doelgroep specificeren. Je kunt jouw doelgroep bereiken met tekstadvertenties, videoadvertenties maar ook met gesponsorde contentcampagnes. Afhankelijk van de advertentievorm betaal je op basis van CPC (Cost-per-Click) of CPM (Cost-per-Mille).

2.3 Verdere online advertentie mogelijkheden

Naast de zoekmachine optimalisatie bestaan er nog meer online adverteermogelijkheden. Deze mogelijkheden gaan nog verder en zijn een extra aanvulling op de Google Ads en sociale media campagnes. We moeten hierbij denken aan Retargeting bannercampagnes, waarbij een bezoeker aan onze site nogmaals wordt herinnerd aan dat bezoek. Dit gebeurt middels een reminder banner of een advertentie op een website die de klant bezoekt.Maar ook een shoppingcampagne met foto en uitgebreide productinfo behoort tot de mogelijkheden. Deze tool wordt meestal gebruikt bij een webshop. Ook deze mogelijkheden willen we graag in een voorstel meenemen, mocht dit interessant of wenselijk zijn.

Heb je hulp nodig bij een SEA campagne voor jou website of webshop. Neem dan contact op met Artline voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij helpen je graag verder. Tel. 077 - 3060080