Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Artline logo header website

In ons Artline blog vertellen wij interessante feiten over ons vakgebied en geven wij tips over marketing en communicatie.

SEO. Search Engine Optimization.

Wil je meer bezoekers op jouw website? Dan is het belangrijk om goed vindbaar te zijn in de zoekmachine, zoals Google. Artline kan je hiermee helpen.

Tips voor Google optimalisatie met SEO

Tips voor Google optimalisatie met SEO

Wil je meer bezoekers op jouw website? Dan is het belangrijk om goed vindbaar te zijn inde zoekmachines, zoals Google. Artline kan je hiermee helpen. Om een website zoekmachinevriendelijk te maken en hierdoor hoog te ranken in Google, zijn er een aantal stappen die genomen moeten worden.

  1. Het zoektermenonderzoek
  2. Het schrijven en optimaliseren van content
  3. Het optimaliseren van de techniek
  4. Link management & content marketing

SEO (oftewel Search Engine Optimization) gaat over het optimaliseren van websites om beter zichtbaar te zijn bij de niet-betaalde, organische resultaten in Google. Dit zijn de zoekresultaten die je ziet direct onder de advertenties.

1.1 Het zoektermenonderzoek

Google gebruikt een algoritme om te bepalen hoe relevant jouw website is voor een bepaalde zoekopdracht. Daarom beginnen we met een zoektermenonderzoek. In een zoektermenonderzoek brengen we in kaart welke zoekwoorden jouw klanten en potentiële klanten gebruiken. Artline gebruikt verschillende tools om de zoekintentie, online zoekgedrag en zoekvolumes in kaart te brengen. Het zoektermenonderzoek vormt de basis van een contentplan.

1.2 Het schrijven en optimaliseren van content

Om online goed vindbaar te zijn is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website relevante content bevat. Bij het schrijven van de tekst is het van belang om over de volgende zaken na te denken:

  • Hoe ziet mijn potentiële bezoeker eruit
  • Waar is hij of zij naar op zoek
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze potentiële bezoeker met zijn of haar vraag bij mijn website terechtkomt en hier de alle gewenste informatie vindt?

Google bepaalt de relevantie van een website grotendeels op basis van content, de inhoud van een website. Zoekmachines lezen letterlijk de teksten en de afbeeldingen op een website. Door teksten te optimaliseren en te schrijven volgens de richtlijnen van Google kan Google de website beter lezen en kan de website hoger ranken op de gekozen zoektermen. Volgens de kwaliteitsrichtlijnen van Google moet een tekst daarnaast ook geschreven zijn voor de gebruiker en uniek zijn.

Contentplan

  • Artline legt in een contentplan vast welke zoektermen geoptimaliseerd gaan worden, welke content gecreëerd wordt en hoe de structuur opgebouwd wordt.
  • De teksten en afbeeldingen worden geoptimaliseerd aangeleverd en zijn afgestemd op de doelgroep. Dit verbetert niet alleen de vindbaarheid maar ook de gebruiksvriendelijkheid van de website.
  • De linkstructuur wordt in kaart gebracht. Een goede linkstructuur zorgt voor een natuurlijke customer journey op de website. Zo wordt de website niet alleen gebruiksvriendelijker voor de bezoeker, maar Google kan daarnaast de pagina’s makkelijker indexeren. Artline werkt een (deel van de) linkstructuur uit in het contentplan.

1.3 landingspagina’s

Buiten de ‘gewone’ webpagina’s is het ook belangrijk om zogehete landingspagina’s te maken. Een landingspagina is een pagina waar een bezoeker rechtstreeks na een specieke zoekterm op terecht komt. De pagina die exact voldoet aan zijn of haar vraag. Wanneer de klant bijvoorbeeld op zoek is naar kindervoetbalschoenen dan zou de landingspagina een pagina moeten zijn waarop alle informatie over kindervoetbalschoenen staat. De bezoeker kan een goed assortiment aan kindervoetbalschoenen bekijken en vindt hier de klantwaarderingen. Verder alle gewenste informatie en de bestelmogelijkheden. De bezoeker is tevreden. Hij heeft gevonden waarna hij op zoek was, zijn vraag is beantwoord.

1.4 Het optimaliseren van de techniek

Google kan de content van een website alleen goed lezen als ook de techniek van de website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Artline kan een SEO-technische check uitvoeren om de techniek van de website te analyseren.
Punten die gecheckt worden zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe snel laadt jouw website (page speed)
  • Is jouw website geschikt voor mobiel?
  • Hoe ziet jouw sitestructuur eruit?

De SEO-technische check is een overzichtelijke analyse die in kaart brengt hoe zoekmachinevriendelijk de techniek van jouw website is en waar mogelijk verbeterpunten zitten.

1.5 Link management & content marketing

Link management is het opzetten van een goede linkstructuur. Een goede linkstructuur maakt het makkelijker voor bezoekers om door de website te navigeren. Maar ook links van andere websites naar jouw website zijn belangrijk. Google ziet externe links als een soort aanbevelingen. Door het verkrijgen van links laat je zien dat je waardevolle content biedt en expert bent op jouw vakgebied. Link management gaat dan ook vooral om het creëren van waardevolle en interessante content om externe links te verkrijgen.

Het bedenken van content en het verspreiden van deze content om meer online zichtbaar te zijn is content marketing. Met content marketing vertel je jouw boodschap met verschillenden typen content via diverse online marketing kanalen. Dit kunnen traffic, sales of branding campagnes zijn. Nadat een website volledig geoptimaliseerd is, kan een link management en content marketing plan worden ontwikkeld. Samen zullen we opnieuw aan tafel gaan om doelen en de strategie te bepalen.

Heb je hulp nodig bij de SEO van jou website of webshop. Neem dan contact op met Artline voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij helpen je graag verder. Tel. 077 - 3060080