Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Kleur 

en branding

Kleur is een belangrijk aspect van branding, omdat het een grote invloed kan hebben op de perceptie en emoties van consumenten. Elke kleur heeft zijn eigen symboliek en kan een specifieke boodschap overbrengen.

Maak een afspraak

Facebook icon Instagram icon Linkedin icon

Enkele 
weetjes

Studies in Schotland en Japan hebben aangetoond dat blauwe straatverlichting de criminaliteit heeft laten dalen.

Groen maakt mensen creatiever op het werk. Mensen in een groene werkomgeving ontwikkelden volgens een experiment meer en betere ideeën.

Een studie van Microsoft heeft aanngetoond dat een bepaald blauw (hexadecimale code: #0044CC) bijzonder vaak wordt aangeklikt in links op het internet.



Maak een afspraak

 

 

Een aantal voorbeelden van kleuren met hun betekenis.


Rood

De kleur rood trekt snel de aandacht. Rood staat voor opwinding, passie, gevaar, energie en actie. Zo zijn bestelknoppen bij online actie campagnes vaak rood gekleurd. Ook wordt rood gebruikt om items in een schap extra te laten opvallen. De kleur rood is intense kleur. Niet zo gek dus dat het in staat is om sterke emoties uit te lokken. Veel merken kiezen voor de kleur rood, denk aan Coca-Cola, Kellogs en KFC. Maar let op! Rood wordt ook gebruikt om gevaar aan te duiden, dus wees voorzichtig met deze kleur. Een rode knop bij het plaatsen van een bestelling in een webshop kan ook afschrikkend werken.


Oranje

Oranje is de kleur van innovatie, creativiteit, enthousiasme, succes, avontuur en balans. Deze kleur voegt een beetje plezier aan je uiting toe. Hoewel deze kleur minder krachtig is dan de kleur rood, wordt deze kleur vaak ingezet ten behoeve van call to actions of gebieden op een website die extra onder de aandacht moeten worden gebracht.


Geel

Geel roept gevoelens op van geluk, positiviteit, optimisme en de zomer. Een merk dat geel gebruikt is bijvoorbeeld Ikea. Voor Ikea geldt dat mensen die meubels kopen vaak voor het eerst uit huis gaan of een nieuw huis gekocht hebben. Het zijn mijlpalen die gepaard gaan met het gevoel van geluk. Geel is daarom dus een perfecte kleur om te associëren met je brand.


Roze

Deze kleur staat voor vrouwelijkheid, speelsheid, onvolwassenheid en onvoorwaardelijke liefde. Aangezien de kleur roze voor vrouwelijk staat is het geen verrassing dat merken zoals Victoria Secret en Barbie deze kleur hebben gekozen.


Groen

Bij de kleur groen denk je al gauw aan de natuur, maar deze kleur is ook verbonden met geld, vernieuwing, vruchtbaarheid, groei en gezondheid. Het is de kleur van zuivere harmonie en werkt vaak ontspannend. Negatieve associaties zijn er ook, denk maar eens aan groen zien van jaloezie. Ook vind je deze kleur vaak terug in sectoren die actief zijn in de gezondheidszorg, sport, milieu en vrije tijd.


Blauw

De meest gekozen kleur voor een merk is blauw. Deze koele kleur staat symbool voor vertrouwen, kalmte, autoriteit, wijsheid en betrouwbaarheid. Sommige verkopers kiezen blauw voor hun garantie of gratis verzending om het vertrouwen te versterken. Denk bijvoorbeeld aan de branding van bol.com.

Overzicht van bekende merken en hun kleurkeuze

Overzicht van logos en de invloed van kleur  

 Kleur is maar één onderdeel die invloed heeft op de uitstraling van je bedrijf.
Wil je meer weten? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

 

Kennis maken?
Tijd voor koffie!

Wil je graag een advies over branding, een nieuwe huisstijl of het vergroten van je online resultaten?

Wij schuiven graag aan om jullie onze effectieve werkwijze te presenteren.
Uiteraard is onze kennismaking geheel vrijblijvend en onder het genot van een kopje koffie. Wanneer komt het uit?

Maak een afspraak