Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Artline logo

Wat is branding?

Branding is een Engels term die voortkomt uit het woord “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij de doelgroep en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen.

Maak een afspraak

Facebook icon Instagram icon Linkedin icon

Brandmerken
Wie is de eigenaar?

Het engelse woord branding vindt zijn oorsprong in het het brandmerken van vee. Door de koe met een rood gloeiende pook te markeren wisten niet alleen de eigenaar, maar ook zijn collega boeren wie de eigenaar van de koe was.

Maak een afspraak

 

 

Een brand/merk is een teken (woord, afbeelding, kleurcombinatie, vorm, tekening, letters en andere grafische voorstellingen) waarmee een product of dienst onderscheidend kan worden van andere producten of diensten. Door het brand/merk weet je waar een product of dienst vandaan komt.

Branding is meer dan ergens een logo op plakken. Het gaat meer om wat mensen denken, voelen en ervaren bij een brand/merk. Jeff Bezos van Amazon zei ooit eens:

Jouw merk is wat mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent.

Branding heeft ook met merkwaarde te maken. Waarbij belangrijk is hoe de klant je brand/merk waardeert. Wanneer kiest de klant voor jouw merk en niet voor de concurrentie? Doet hij dat omdat hij jouw brand/merk herkent of omdat het merk simpelweg goedkoper is?

Merkessentie

Merkessentie, ook wel brandessentie, gaat over positionering. Het laat zien waar een merk voor staat, waarmee het merk zich van anderen onderscheidt en hoe dit met de doelgroep gecommuniceerd wordt. Onder merkessentie vallen ook logo en huisstijl, net als de ‘tone of voice’ waarmee een brand/merk zijn doelgroep aanspreekt. Branding kan namelijk wel degelijk over de communicatie van een merkpositionering gaan. Sterker nog: daar gaat branding meestal over. De term gaat alleen over zoveel meer en dat kan problematisch zijn, laat je dus goed adviseren.

Merkwaarde

Wat is de waarde? Het kan over financiële waarde gaan, maar ook over de waarde die een brand/merk voor de klant heeft: wat een merk voor hem betekent. Twee termen beschrijven deze verschillende opvattingen van merkwaarde: brandwaarde en brandgevoel.

Brandwaarde

Brandwaarde heeft betrekking op de financiële waarde van een merk. Oftewel: het bedrag dat betaald moet worden wanneer je het brand/merk koopt. Vergelijk het met de waardebepaling van een huis. Bij een taxatie wordt de waarde op basis van verschillende factoren bepaald. De echte waarde wordt pas duidelijk wanneer het huis verkocht wordt. Dan weet je exact hoeveel iemand er voor je huis wil betalen.

Brandgevoel

Brandgevoel beschrijft daarentegen hoe een merk door de klant/doelgroep gewaardeerd wordt. De overtuigingen van de klant/doelgroep staan daarbij centraal. Brandgevoel is nauw verbonden met andere begrippen die onder branding vallen, zoals naamsbekendheid, imago en reputatie.

Naamsbekendheid

Een tweede begrip dat onder branding valt en er regelmatig mee verward wordt is naamsbekendheid. Naamsbekendheid (of Brand Awareness) geeft aan in welke mate een doelgroep bekend is met een brand/merk en de waarden die met dat merk samenhangen. Daarmee verschilt naamsbekendheid van brandwaarde, omdat het niets over de financiële waarde van een merk zegt en draagt het bij aan de brandgevoel; een goede naamsbekendheid is immers positief voor de waardering van een brand/merk. Naamsbekendheid draait met name om bereik. Het zegt iets over hoeveel mensen jouw brand/merk kennen. Waar het echter niets over zegt is hoe mensen een merk beoordelen of wat voor beeld, gevoel ze erbij hebben.

 

Wij helpen je graag hierbij, bel of mail Artline voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Kennis maken?
Tijd voor koffie!

Wil je graag eens praten over branding, een nieuwe huisstijl of het vergroten van je online bereikbaarheid?

Wij schuiven graag aan tafel om jouw verhaal aan te horen en onze effectieve werkwijze te presenteren. Uiteraard is onze kennismaking geheel vrijblijvend en onder het genot van een kopje koffie. Wanneer komt het uit?

Maak een afspraak